Saturday 1 December 2012

Jodoh, rezeki & maut... pasti....

Assalammualaikum,


Lama saya tak menulis. Kesibukan kerja serta emosi yang agak tidak stabil membataskan banyak perkara. Kadang-kadang lebih baik diam dari terus berkata-kata... 

Pagi ni saya terbaca status  FB 1 of my aunt .. sesuatu yg sangat menarik saya rasakan..

"nite uols... today, i might b missing for a while.. ada wedding to attend in temerloh. uniknya the couple tg nak kawen ni... sebaya my hubby. dulu bercinta time sekolah... berpisah...n after more than 30 thn, they met again..both dgn status bujang, x pernah berkahwin...tu lah.... jodoh pertemuan...ajal maut n tanah kubur, semuanya ketentuan Tuhan semuanya.."


Jodoh.. sesuatu yg tak terungkai oleh akal.. kadang-kadang kita berkawan punyalah lama tapi tak sampai juga lagi jodoh tu.. saya sendiri pernah mengalaminya (cinta monyet) kot... hehehee.. dari saya ditingkatan 1 & si dia senior di sekolah... lama.. hingga saya habis SPM n masuk kolej n si dia dah pun bekerja.. tup tup.. bila dia bekerja kami jadi semakin renggang & akhirnya berpisah. Mungkin kot.. masa ni kan saya masih belajar n budak hinggusan.. rupa pun tak comel..    :-) mana nak banding dgn awek2 di office dia yang bermakeup 2" tebal, seksi n bergaya.. hahaha..  (tapi sekarang saya chomel tau.. peace no war)


Saya rasa dalam perhubungan, kedua-dua pihak memainkan peranan penting.. it takes two to tango.. good communications adalah asas dlm membina hubungan yg baik. Kerana dari situ kita dapat lebih mengenali siapa 'si dia', apa yang 'si dia' suka, bagaimana karektor 'si dia' dll.. 

Dari situ juga, mampu membina persefahaman yg baik antara kedua2 pihak. Cuba menerima setiap kekurangan & kelebihan masing-masing. Kerana kita dijodohkan untuk "complement each other"

Tapi andai kita seperti berbicara dengan sepi.. melayan setiap rasa sendirian... andai semuanya disimpan sendiri & tak mahu berkongsi dgn 'si dia'.. bagaimana utk membina good communication...
asas itu sendiri sudah goyah & tidak teguh, bagaimana untuk diteruskan ke fasa yg berikut. Ibarat membina bangunan tanpa foundation yg kukuh, roboh juga akhirnya.


Kita semua pasti berharap setiap perhubungan berakhir dengan perkahwinan dan berkekalan hingga ke jannah. Tapi saya pasti setiap apa yg Allah tentukan ada hikmahnya. Allah hanya berikan apa yg kita mahu bukan apa yg kita ingin miliki dan Dia hanya memberikan yang terbaik buat kita.

Selebihnya, kita berusaha & berdoa. Redha akan ketentuanNya. Andai 'si dia' bukan utk kita, itulah juga hikmahnya & yg terbaik buat kita.


It A Matter of Time.....

Allah SWT has already written the name of your spouses for you,What you need to work on is your relationship with Allah SWT.He will send Him to you when you are ready. 




No comments:

Post a Comment