Friday 16 November 2012

Bon Apetit...

Hari ni, me and few frens decided to have dinner outside.. lama sebenarnya tak keluar dengan kawan2. Masing2 sibuk dengan tugas harian dan tambahan saya sendiri pun tak suka keluar bila hari bekerja. 

Destinasi pilihan kami kali ini adalah sebuah restauran di Subang yang terkenal dgn makanan dari Kelantan. Restaurant yg selalu menjadi pilihan sya juga jika ingin bertukar dari asam pedas ke kelantanese malay cuisine. 

Pada saya Kelantan Delights   bukan saya menghidangkan makanan kelantan yang sangat sedap, suasana restaurant juga sangat cozy with nice ambient.






Antara menu yg pasti menjadi pilihan as an appetizer adalah...


daun kaduk

antara garnishing utk makan daun kaduk ni adalah.. brown paste (tak sure apa dia. ada rasa mcm campuran kerisik & gula kabung), kelapa goreng, udang kering, kacang, cili padi, bawang, kulit limau purut & halia yg dicincang halus n paling utama mestilah ada daun kaduk.

cara nak makan dia senang sahaja. Memula letak the brown paste as a first layer... lepas tu bubuhlah apa saja garnish yg kita suka.. gulung2, masuk mulut n kunyah. 
Mula2 dulu saya sendiri agak sceptical about daun kaduk ni... rupanya yg seperti daun sireh menyebabkan saya tertanya2 mcm manakah rasanya.. pahit ke... masam ke.. rupanya ianya mmg sangat sedap.. 

keropok lekor bersama pencecah (red sauce) with dry squid n anchovies (ikan bilis)
With a simple plating, keropok lekor yang dijual 20sen satu masa zaman saya sekolah dulu telah kelihatan cukup menarik & menyelerakan. 

Antara makan yg menjadi pilihan kami hari ni..



Nasi Kerabu Daging Bakar bersama kuah lada & budu



Nasi tumpang yg dibungkus cantik dgn daun pisang

First time saya merasa Nasi Tumpang ni. Saya amat2 menyukainya kerana nasi dia yg lembut n lembik spt nasi impit yang digabungkan bermacam2 lauk in between. Di makan bersama ayam dah kuah seakan2 kuah lemak. 

Sayur taugeh goreng

Sayur taugeh goreng ni sebenarnya side dish yg datang bersama sup tulang & nasi putih. Maaf gambar nasi putih & sup tulang tak sempat diambil sbb dah kena melantak oleh kawan2 sya yg pelahap.. ahahahaah 

Laksam (pinggan yg dah half empty tu) sbb dah makan baru teringat nak ambil gambar

serta tak lupa juga minuman untuk membasahkan tekak..

Iced lemon tea & sky juice

Sirap Iced

untuk saya sendiri, after having a heavy food, warm water would be just great for me. (sorry tak de gambar.. just bayangkan jelah air suam ya.) hehehe

and last but not least...  

the desserts..
they have varieties of malay desserts and all are mouth watering... 

Lompat tikam

Sagu Mata Ikan

Pulut durian

Secara peribadi, saya sangat suka andai kita mempunyai makanan2 melayu yang boleh dimartabatkan ke peringkat antara bangsa. Pada saya makanan bukan saja harus sedap, tapi plating yang menarik juga penting. 

Berpeluang berjalan ke luar negara, makanan kita pada amnya sangat sedap & exotic. Mempunyai penduduk yang datang dari pelbagai budaya & etnik, makanan kita agak unik dengan citarasa pelbagai.

Moga satu hari nanti kita semua mampu melihat lebih banyak restaurant2 melayu di luar negara yang mainly served malay food. InsyaAllah. 








No comments:

Post a Comment