Wednesday 14 November 2012

Salam 1 Muharram...


Alhamdullilah, atas segala nikmat yang diberikan. Hari baru.. lembaran baru.. ku buka dengan satu tekad untuk terus mengabadikan diri ini padaMu Ya Allah. 

Tak kira apa pun azam tahun baru kita semua, moga tahun baru ini membawa byk keceriaan, kebahagian & kejayaan buat kita. Juga moga hidup kita lebih diberkati & dirahmatNya. Ya Allah, Kau kuatkan iman & pegangan kami kerana iman akan lahir apabila akhirat ada dalam hati. 

Kesilapan adalah ukuran kepada usaha kita. Lebih baik silap daripada tak buat apa-apa dan yg paling penting adalah apa kita pelajari dari kesilapan itu. Semoga tahun baru ini membuatkan kita lebih baik lagi sehingga hidup terasa bahagia dan bermanfaat untuk ramai orang.

Saya tak tahu berpuisi. Alangkah indahnya hidup ini andai kita mampu menzahirkan semua dengan hanya berbicara di pena. 

Perlahan dan pasti, hari hari berlalu
Hari ini aku menuju satu puncak tangga yang baru
Untuk membuka perjalan dilembaran baru
Dengan sisa  umurku yang berkurang

Daun gugur satu persatu
Semua terjadi atas izin Allah
Umurku bertambah satu demi satu
Semua terjadi kerana izin Allah

Saat kucuba menoleh ke belakang
Ternyata banyak tersisa berhutang
Hutang diriku pada Mu atas nikmatku
Kerana ibadahku masih berkurangan

Kuraba dahiku
Astagfirullah, sujudku masih jauh dari khusyuk
Kutimbang keinginanku
Hmmm, masih lebih besar duniawiku

Ya Allah.
Apakah aku masih bertemu tanggal dan bulan yang sama di tahun depan?
Apakah aku masih merasakan rasa ini pada tanggal dan bulan yang sama di tahun depan?
Masihkan aku diberi kesempatan?

Ya Allah.
Tangis airmataku adalah tanda kelemahanku
Rasa sedih yang mendalam adalah penyesalanku
Astagfirullah...

Jika diizinkan hamba menapak dengan tahun depan
Jadikan hambaMU ini, untuk memulai hari lebih khusyuk.

Ya Allah, apabila engkau memanggilku, ambillah aku dalam keadaan Khusnul Khotimah dan sempatlah aku mengucapkan kalimah "La illaha illallah....

Salam 1 Muharram .


No comments:

Post a Comment