Sunday 18 November 2012

Stonehegne


Dalam banyak negara yg pernah saya jelajahi, UK is always be my favourite place. Banyak kali dah pergi pun, UK tak pernah menjemukan saya. UK jugalah satu-satunya negara yang saya berpeluang drive kereta. For info, sistem highway yg diguna pakai di Malaysia adalah mengikut UK system.


Sangat mudah sebenarnya utk memandu di UK. Hanya memerlukan license kita sahaja n highwaynya juga sangat mudah difahami. Dan dengan kadar sewa yg agak reasonable, adalah amat berbaloi utk menyewa kereta.  Dengan pemandangan yang cantik serta cuaca yg nyaman, tak terasa pun kepenatan memandu. 





Stonehegne, adalah antara tempat yg selalu menjadi kunjungan para pelancong jika ke UK.. selain dr bershopping di Oxford Street heehehe.. 

Sebenarnya Stonehegne telah melalui beberapa fasa pemulihan untuk menegakkan kembali batu yang senget atau terbalik, dan untuk mengembalikan batu-batu tersebut ke tempat asal telah dilakukan dengan teliti. 

Secara tidak langsung,  ini bererti rupa bentuk Stonehege yang kita lihat sekarang adalah tidak lagi kekal sebagaimana asal. Sebenarnya, bukan sahaja Stonehegne, banyak juga tugu peringatan sejarah yang lain di dunia yang juga mengalami kerja-kerja pemulihan bagi memastikan ianya kekal seperti bentuk asal. Dan kita semua masih boleh menikmatinya.







Bila melihat monumen ini, tidak terjangkal dik akal fikiran saya bagaimana orang2 dulu melakukannya. I guess, they must be very big and tall. 

Cuma apa yang pasti and apa yg saya dapat dari perjalanan ini. Tak ada apa pun yang mustahil utk kita semua lakukan. Dengan tekad & azam yang kuat serta jangan lupa berdoa dan berserah segala padaNya, semua pasti akan menjadi kenyataan. 

Dan saya pasti akan ke sini lagi..... 








No comments:

Post a Comment